Louise Hoffsten behöver ingen närmare presentation, men intill Hoffstens stjärnglans kommer under fyra dagar ett gränslöst akustiskt musikskapande ta form.
– Jag hoppas att människor blir lika berörda som jag av att lyssna på de här fantastiska artisterna. Musik är ett starkt språk som kan förändra mycket, den kraften får man känna här, säger Annika Fehling, artist och konstnärlig ledare för Visbyfestivalen.

Ta en portion Nashvillesound från södra Sverige, krydda med indie från Australien, lägg till en dos dansk country, garnera med gospel och visor från gotländska och estniska artister och ni har blandningen som gör Visbyfestivalen så speciell.
– Det ska bli jättemysigt, jag var med för några år sedan och jag hoppas det blir lika trevligt igen, säger Clara Strauch, gotländsk singer-songwriter som de åtta senaste åren bott, studerat och arbetat i New York med avbrott för en sommar på Gotland då hon var med i Romateatern.

För elfte året lockar festivalen singer-songwriters från hela världen till några dagars kreativ gemenskap.
Hur har festivalen utvecklats?
– De senaste två åren har den hittat sin form och blivit ett återkommande arrangemang som både artister och publik räknar med, säger Annika Fehling. Vi har fått ett helt annat och tydligare koncept inom vår nisch nu, festivalen har blivit mycket mer än en musikfestival.

Björn Persson, gotländsk bluesartist känd för den gotländska musikscenen, och en bit utanför, har länge spelat covers. Nu tar han nya utvecklande steg och börjat skriva eget material:
– Jag hoppas att mina egna alster ska funka bra på den här scenen, säger han.

Workshopar och co-writing-dagar ingår i programmet. Under co-writing-dagarna paras artisterna ihop två och två för att skapa helt nya låtar.
Vera Kebbe:
– Jag vill alltid skapa musik, jag har varit med tidigare på Annikas retreats och de är alltid fantastiskt upplyftande. Jag vill gärna skapa nya låtar under de här dagarna, inte bara lyssna på bra musik.

Svänger det under co-writing-dagarna framförs färska nyskrivna alster under lördagens konsert.
– Det brukar bli väldigt bra, låtarna hamnar ofta på skiva. Vi har sett många fantastiska samarbeten komma fram under de här dagarna, säger Annika.
– På några timmar ska man göra en låt. Man måste vara disciplinerad, vilket är bra, säger Björn Persson.

Americana möter gräsrot möter blues möter indie möter visor. Det kan bli naket och vardagsnära, själfullt och smart när en fransk violin möter en amerikansk singer-songwriter.
– Jag tror Visbyfestivalen är lite unik i världen. Det finns inte så många festivaler där människor möts för att spela men också dela kreativa erfarenheter i det här formatet. Det kan leda till härliga samarbeten, det är en skatt, säger Annika.

Ställer festivalen krav på besökarna att sitta ner och koncentrerat lyssna?
– Nej, det är väldigt öppet. Scenen är på Almedalsgården, det är nära till parken, till bad eller biblioteket. Det går bra att ta med sig hela familjen och mysa, äta och ha det gött, säger Annika.

Lyssna på musik från artister på scen har de flesta varit med om – men att lyssna på musik live i limousin är lite ovanligare. Under Visbyfestivalen bjuds publiken in till tre rullande musikturer i vitglänsande limousin.
Var hittar ni er inspiration?
– Det kan vara från saker som händer, sånt jag varit med om, från böcker, filmer…mytologi tycker jag mycket om, säger Clara.
– Låtarna finns runt omkring mig hela tiden, det gäller bara att hitta verktygen och ta tag i dem, säger Björn.

Vad vill ni att människor ska känna när de lämnar festivalen?
– Att de ska vara inspirerade. Efter att Good Harvest spelade härom året kände jag att; ”fan, vad jag måste hem och skriva nu”. Den inspirationen hoppas jag publiken kan få med sig, säger Vera Kebbe.
– Glädjen i att göra saker tillsammans. Det roliga som finns i det spirituella i det vi gör, säger Björn.
– Det första jag tänker på är hopp, sen tänker jag gemenskap. Att man känner att vi alla har en gemensam historia och sammanhang, säger Clara.

Läs vidare

Så mycket Burgsvik går mot rekordsommar

Ett grymt husband och hemliga artister – där har ni det enkla med oerhört framgångsrika konceptet bakom succén ”Så Mycket Burgsvik”. – Vi gillar upplägget, överraskningsmomentet är bra. Och vi har medvetet försökt göra det folkligt och tillgängligt, säger Emanuel Norrby. Pensionat Grå Gåsens bakgård har blivit en vallfärdsplats för musikälskare som gillar kvalitetsmusik med ett överraskningsmoment.

Shakespeare som Shakespeare aldrig tidigare spelats

Sommargotland har lockat fram det bästa i en hel teaterensemble i Roma Klosterruin. Där spelas Shakespeares ”En Vintersaga” som Shakespeare aldrig tidigare spelats. – Jag tror många kommer säga ”jag har aldrig fattat Shakespeare förut, men det här fattade jag”. Hoppas de säger att det här är den bästa Shakespeare de sett, säger Olle Sarri.

Crimetime Gotland - Sveriges största deckarfestival

Gotland är en plats perfekt för bekymmersfri avkoppling bland sandstränder och raukar. Det kan också vara en plats för nagelbitande drama. Crimetime Gotland ger deckarälskarna högtidsstunder i augusti.

Musikal som belyser fördomar med humor

Från New York till Visby behöver det inte vara långt.
Med gotländska talangfulla musikalartister och Sofia Ahlin vid rodret tar Legally Blonde steget.
 Kärlek och fördomar gäller där så väl som här.

Mördar-Anders bjuder på skrattfest

Har det hänt på riktigt? Kanske inte. Men det kan ju vara sant ändå. Se till att du sitter stadigt när ridån går upp för den osannolika berättelsen om Mördar-Anders och hans vänner.

Närproducerad underhållning roar

Roland Olsson tycker om att roa – och att oroa en smula. Och att så ett frö. – När folk åker från Rondo ska de vara glada och nöjda och ha något att prata om på hemvägen. Helst något att fundera på dagen efter också, säger han.

Fakta

16-17 augusti Co-writing Days
18 augusti Barbeque at Scandic
19 augusti Visbyfestivalen – the Music Day
20 augusti Workshop Day