Alla är vinnare på Kulturens Ö

Hand i hand med kulturen hoppas Destination Gotland få Gotland att leva ännu mer, året runt.
Kulturens Ö kan bli en vitaminspruta för många.
– Jag hoppas vi tillsammans kan skapa en plattform där ingen vill missa att vara med. Jag ser bara vinnare, ju fler som reser desto fler besökare får kulturen, säger Johan Lindvall, marknads- och försäljningschef på Destination Gotland.

Gotland är sommar och sol, bländande badstränder och kulinariska utflykter. Missa inte det kulturella smörgåsbordet.
Kalla den här hemsidan en kulturens ledstång mellan besökare och den gotländska kulturen.
– Jobbar man med någon form av kulturyttring bör man vara med här. Det är gratis marknadsföring – och besökarna får på ett överskådligt sätt reseanledningar, säger Johan Lindvall.

En tisdag i oktober kanske inte är den hetaste evenemangsdagen, med Kulturens Ö finns förutsättningar för förändring.
– Jag hoppas Kulturens Ö kan locka fler folk att åka till Gotland hela året. Syftet från vår sida är kommersiellt, vi vill med hjälp av kulturen hitta reseanledningar till den här ön året runt.

Sedan många år finns sajten Idrottens Ö, en sida där arrangemang och tävlingar kopplas till resa och boende.
Kulturens Ö gör samma sak – skapar möjlighet att bekvämt knyta ihop resa med evenemang.
– Vi kommer göra allt vi kan och lägga resurser på att sajten ska leva. Det är otroligt viktigt att alla hjälper till för att den ska bli så bra som möjligt, säger Lindvall.

Är kultur en underskattad reseanledning?
– Jag tror att folk alltid har sett kultur som en anledning att komma till Gotland, men genom att samla all kultur på samma ställe underlättar vi att ta beslutet att åka.

Vem vinner på Kulturens Ö?
– Kulturevenemangen kommer tjäna på det här, besökarna kommer tjäna på det. Vi tjänar förhoppningsvis på det. Jag hoppas vi tillsammans kan skapa en plattform där ingen vill missa att vara med. Jag ser bara vinnare, ju fler som reser desto fler besökare får evenemangen.

Destination Gotland smyger inte med att Kulturens Ö har ett kommersiellt syfte för rederiet. Kulturföreträdarna har nickat och sagt:
– Det har sajten för oss också.
Det är lätt att tro att kulturen inte vill eller kan vara kommersiell. Men den både vill och kan – nu med ett digitalt verktyg till hjälp.
– Min känsla är att man längtat efter en partner som vill investera pengar för att underlätta för kulturbesökare, säger Lindvall.

Destination Gotland kommer marknadsföra kulturen i sina nyhetsbrev (med cirka 250 000-prenumeranter), sin hemsida och med köpt annonsering.
– Vi kommer använda alla våra befintliga kanaler för att lyfta fram kulturen som en reseanledning till Gotland, säger Lindvall.

Destination Gotland har ett långt partnerskap med den gotländska kulturen, det nya med Kulturens Ö är att rederiet lättare kan peka på en tydlig samlingsplats för sina samarbetspartners.

Hur har responsen varit?
– Jättepositiv måste jag säga. Först en stor nyfikenhet och sedan en snackis, det finns en förväntan. Jättemånga har hört av sig och vill vara en del av Kulturens Ö-sajten, jag upplever det som att behovet funnits länge.

Hur tror du kulturen kommer prata om Kulturens Ö i sina kanaler?
– Jag hoppas hemsidan Kulturens Ö kan bli en sorts viral plattform, men vi behöver skapa plattformar för varje evenemang eller företeelse i sig. Att kulturen sprider Kulturens Ö i sina plattformar vinner alla på.
Han hoppas Kulturens Ö kan bli ett kalendarium även för de boende på Gotland, som inte behöver resa särskilt långt för att nå sin kulturupplevelse.
– Det sker hur mycket som helst runt omkring oss, som många inte är medvetna om.

Det händer att Johan Lindvall under en löprunda knuffar på sin kompis och säger; ”här bor vi, rätt häftigt”.

Vad är kultur för dig?
– Det är ganska mycket, konserter, läsa böcker, jag konsumerar gärna film…jag bor i ett kulturarv där jag rör mig dagligen. Historien finns runt omkring oss hela tiden.

Vad missar du inte 2017?
– Möjligheten att krypa in i en god väns husvagn på Sudersand, cykla till Gåsemora för att se en eller flera favoritartister som Birgitta lyckats får dit. Det är en underbar helhetsupplevelse.

Läs vidare

Mördar-Anders bjuder på skrattfest

Har det hänt på riktigt? Kanske inte. Men det kan ju vara sant ändå. – Det här är som ett tivoli av mänsklighet, det vill jag ha med på scenen. Jonas berättar om Sverige, men en annan del av Sverige, säger regissören Thomas Sundström. Se till att du sitter stadigt när ridån går upp för den osannolika berättelsen om Mördar-Anders och hans vänner.

Närproducerad underhållning roar

Roland Olsson tycker om att roa – och att oroa en smula. Och att så ett frö. – När folk åker från Rondo ska de vara glada och nöjda och ha något att prata om på hemvägen. Helst något att fundera på dagen efter också, säger han.

Lokalproducerad kultur växer

Kulturen har en självklar plats i bygget av varumärket Gotland och kulturstrateg Catrine Wikström gillar spännvidden.

En konsert kan börja på färjan

Kulturen har en självklar plats i bygget av varumärket Gotland och kulturstrateg Catrine Wikström gillar spännvidden.

Alla är vinnare på Kulturens Ö

Det finns 92 kyrkor och tusen anledningar att åka till Gotland. Destination Gotlands Johan Lindvall vill bygga en kulturens ledstång.

Johan Lindvall

Yrke: Marknads- och försäljningschef på Destination Gotland.

Antingen eller?

Hemmakväll – Bio
Poesi – Deckare
Hårdrock – Svensktopp
Opera – Teater
Cykling – Löpning
Nattuggla – Morgonpigg
Hummer – T-bone
Ikea – GAD
Strandvilla – Fjällstuga